Správná poloha za volantem není dána zákonem. Je dána zdravým rozumem. Je totiž jediná správná, pokud chcete mít nad autem stoprocentní kontrolu, pokud chcete správně a pohotově reagovat. A zároveň je, ačkoli si to mnozí s vás nemyslí, pohodlná a neunavuje tolik Vaše tělo, jako jiné rádobypohodlné polohy.
Jenže správné sezení v autě není jen o držení volantu v poloze „tři čtvrtě na tři“. Je to zejména o poloze celého těla, o uvolněnosti. Jak si tedy správně nastavit sedadlo a volant, abyste nepřipomínali kombinaci nalepené kudlanky a zkrouceného tunera?
Sešlápněte spojkový pedál a posuňte sedačku tak, aby při sešlápnuté spojce (u automatu sešlápnuté brzdě) byla noha lehce pokrčena. Nesmíte tlačit proti sedadlu a pedálu křečí, jako by se po pedálu natahovat. To je špatně!
Opěradlo sedadla zvedněte téměř do svislé polohy. Tím, že budou vaše záda skoro napřímená, podstatně ulevíte krční páteři. Lépe se také budete moci opřít celým tělem, čímž získáte potřebnou jistotu v zatáčkách. Ta nesmí pramenit z pevně upnutých paží, ale právě z pevně opřených zad.
Jak se správně zapřít? Vlevo vedle spojkového pedálu máte opěrku pro levou nohu. Při jízdě se snažte v maximální možné míře opěrku používat. Nebojte se pravidelně zatlačit do sedadla a přimáčknout se k opěradlu. Jedině tak nebudete mít tendenci „sklouzávat“ a sunout se jinam.
Také je dobré vědět, že „německy“ tvrdá sedačka je pro vaše pohodlí a kondici krční páteře a zad lepší než „francouzsky“ měkký polštář. Tvrdá sedačka se na dlouhé cestě neprosedí a lépe drží tělo.
Položte ruce na věnec volantu nahoře a nastavte ho tak, aby se věnec volantu dotýkal zápěstí. Nejlepší je, když můžete dlaně volně za volantem spustit. Pak bude vaše vzdálenost od volantu ideální, protože se po něm nebudete natahovat. Ruce budou uvolněné a lokty volně spuštěné. Hlavně se volantu nedržte zbytečně pevně, což vede ke křečovitému držení. Toho se vyvarujte, ruce mají sloužit k ovládání auta, ne k držení vašeho těla. Oporu vám poskytují právě záda. Všimněte si například, že piloti formule1 nesvírají volant silou, ale dotýkají se ho prakticky jen konečky prstů. Konkrétní poloze dlaní na věnci volantu se detailně věnujeme v samostatném článku.
Budete připraveni pohotově reagovat na nestandardní situace. Výmluvy, že když se na komunikaci nic neděje, nemusíte v autě sedět „předpisově“, jsou liché, protože krizová situace přichází bez varování. Kdo není připraven a jednou rukou se šťourá v nose, druhou ladí rádio a třetí telefonuje, koleduje si o malér.
Na dlouhé cestě se soustřeďte hlavně na správné držení zad. Sezením s napřímenými zády a uvolněnými pažemi se vaše záda a krční páteř neunaví tak rychle jako, když máte opěradlo příliš sklopené nebo když sedíte zkrouceně. Vaše ruce budou rovněž v pohotovosti blízko volantu a v případě krize se nebudete muset po volantu natahovat a prostě na něj jen přirozeně dosáhnete.
Při správném držení těla budete cítit, že máte nad autem lepší kontrolu a zjistíte, že na plno situací budete reagovat rychleji. Místo zmatkování a bezmyšlenkovitého dupání na brzdu se překážce vyhnete a vůbec se vám celkově bude jezdit tak nějak NA POHODU...
Web Autoškola Málek používá cookies s jejichž pomocí bychom Vám chtěli umožnit optimální využití našich internetových stránek a také provádět průběžné zdokonalování internetové stránky. Svůj dobrovolný souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.