Je až s podivem, jak velká část řidičů si nenechá správnou polohu rukou na volantu vnutit ani od automobilek – proč myslíte, že jsou volanty často tvarovány do „T“ s ergonomickým vybráním pro vaše palce a dlaně? A proč jsou tyto ergonomické pomůcky zrovna náhodou v poloze tři čtvrtě na tři?
Tato poloha dlaní na volantu není dobrá jen pro závodníky F1. Je dobrá pro každého, od tunera přes řidiče taxislužby, začínajícího amatérského závodníka tak pro nás řidiče. V následujících bodech si tak vysvětlíme, proč je držení volantu v poloze tři čtvrtě na tři správné a užitečné.
Vyzkoušejte si to a zjistíte, že s rukama v poloze tři čtvrtě na tři otočíte kola do většího rejdu než v poloze za deset dvě nebo jiné. Pravděpodobně namítnete, že je to rozdíl malý, ale při vyhýbajícím manévru vás může těch pár stupňů dělit od vyhnutí se a čelní srážky. Také díky správné poloze rukou dokážete auto snáze vrátit do původního směru jízdy.
Poloha rukou „tři čtvrtě na tři“ umožňuje naprosto bezproblémové ovládaní vozidla bez nutnosti přehmatávat prakticky ve všech jízdních situacích. Všechny dálniční sjezdy, velké křižovatky a běžné zatáčky jsou navrženy tak, abyste mohli nechat obě ruce ve správné poloze a stačilo vám pohodlné otočení volnatu na jejich vzládnutí. Výjimky jsou, zejména pak ve městech při manévrování v úzkých prostorách nebo v horských vracečkách. Tam je pak třeba „přehmátnout“.
Protože silniční auta nemají tak rychlý a ostrý převod jako auta závodní, občas je potřeba přehmátnout. Zapomeňte ale na přehmatávání, jako by byl volant žhnoucí kuté železo, které vám rozpustí ruce. Nebojte se ho a snažte se ho držet vždy s rukama „naproti“ sobě. Když víte, že budete projíždět pravotočivou vracečku 180° a klasická poloha „tři čtvrtě na tři“ by vám nestačila, přehmátněte si následujícím způsobem – ruce přesuňte o přibližně 90° proti směru hodinových ručiček tak, aby pravá ruka držela volant ve 12 hodin a levá v 6 hodin. Zahajte oblouk a jednoduše otočte rukama.
Vaše ruce tak neustále budou na volantu a mozek bude pořád vědět, kde jsou vaše přední kola a kam směřují. Ruce také zůstanou neustále proti sobě, takže jedna působí jako tlumič síly a celý manévr je mnohem plynulejší a přesnější než trhavé přehmatávání a cukání volantem. Také se vám pak ve výjezdu z takové zatáčky ruce nezamotají.
Vyvážení působení sil je u auta velmi důležité, ať už jde o rozložení hmotnosti, rozdělení brzdného účinku či právě působení síly na volant. A právě poloha dlaní v pozici „tři čtvrtě na tři“ poskytuje nejlepší kontrolu nad silou působící na volant. Pokaždé totiž působí síla rukou proti sobě – jednou rukou volant odtlačujete a druhou přitahujete. Díky tomu je otáčení volantem plynulejší a méně cukavé. Zároveň díky tomu dostáváte do dlaní více informací, pokud tedy vaše auto nějakou zpětnou vazbou ve volantu disponuje.
Když držíte volant správně s rukama na vnějších stranách věnce, při případném nárazu vám airbag nepřerazí ruce. Je konstruován tak, aby ruce na volantu při nárazu minul. S rukama křížem si proto koledujete o problém, takže je dobré vědět, že když už máte ruce ve správné poloze, ale řítíte se do „problému“, před očekávaným a neodvratným nárazem se aspoň snažte řízení a ruce narovnat, ať o ně nepřijdete. K nárazům, při kterých airbag vystřelí, však dochází zpravidla při jízdě rovně (nedobrždění, čelní střet...), takže ruka v „tunerské“ poloze nebo obě ruce v poloze „kudlanka“ jsou snadným způsobem, jak o ně přijít.
Myslíte, že v krizové situaci stihnete dát ruce na volantu ze špatného uchycení do správné polohy? Ne, nestihnete. Jakmile nastane „problém“, zpravidla se nepřipravený řidič lekne a křečovitě se „zamkne“ a zablokuje. Pouze dokáže dupnout na brzdu a jeho ruce zůstanou na volantu tam, kde je nechal, dokud nedojde k nárazu.
A jak jsou na tom jiné zlozvyky polohy rukou? S rukama v poloze „za deset dvě“ začnete při větším natočení kol za volant tahat jedním směrem a druhá ruka přestane působit jako „tlumič“ síly. Hůře se pak odhaduje limit přilnavosti předních kol (zejména na velmi kluzkém povrchu je to cítit) a rychlé otočení volantu do opačného směru, ať už jde o vyhýbající manévr nebo ne, je nepřesné a špatně kontrolovatelné.
Horší je to u polohy „Kudlanka“ s oběma rukama nahoře na věnci volantu. Při zatočení řidič volant strhne na jednu stranu a vůbec nevnímá odpor řízení a informace od předních kol, protože jeho ruce křečovitě visí na volantu. Pokud ztratí na předních kolech trakci a auto uvede do nedotáčivého smyku (například příliš rychlým nájezdem do zatáčky), nedokáže správně a instinktivně zareagovat a ruce na volantu ještě více stáhne dolů, čímž celý problém ještě prohloubí. Ruce tak máte dole pod volantem a v křeči, takže s tím nic neuděláte a nepustíte se. O křečovitém držení ovládacích komponent v krizové situaci by vám mohli vyprávět piloti letadel a zejména jejich instruktoři...
Každý instruktor školy jízdy (nemyslíme levnou autoškolu, která chrlí „řidiče“ jako čínská fabrika levné plastové hračky) a každý závodník vám řekne, že je velmi důležité myslet na uvolněné držení volantu, ať už jde o volně spuštěné lokty či samotné svírání volantu prsty. Zamezíte tak křeči a auto budete ovládat mnohem plynuleji. Lépe se vám bude dařit číst jeho informace, než kdybyste volant svírali příliš silně, a zejména každé otočení bude jen tak velké, jak je opravdu nutné. Příkladem může být Schumacher, který je znám tím, že volant svých monopostů F1 drží pouhými konečky prstů. Má tak jistotu, že jeho impulsy do řízení budou vždy co nejdelikátnější, což je to nejlepší pro plynulost, stabilitu a překvapivě také pro rychlost průjezdu zatáčkou. Čím rychleji či „sportovněji“ jedete, tím důležitější je soustředit se na to, abyste volant nesvírali příliš křečovitě a neotáčeli s ním zbytečně horlivě. Podle zaťatých kloubů na rukou a trhavých pohybů volantem se nepozná závodník, ale špatný řidič.
Tyto rady nejsou určeny jen závodníkům anebo rádobyzávodníkům. Jsou určeny pro všechny, kteří autem jezdí denně, ať už z vesnice do vesnice nebo jen po centrech velkých měst. Díky správné poloze rukou na volantu a uvolněné správné poloze těla za volantem získáte mnohem lepší kontrolu nad autem, neunavíte se, uspoříte vlastní energii a vaše jízda bude mnohem klidnější a plynulejší.
Web Autoškola Málek používá cookies s jejichž pomocí bychom Vám chtěli umožnit optimální využití našich internetových stránek a také provádět průběžné zdokonalování internetové stránky. Svůj dobrovolný souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.