Na každý motorce fouká, na každý zmoknete, každá vás může nechat upadnout, z každý spadnete unavení, když pojedete moc dlouho. Při četbě a sledování motocyklových testů tedy berte všechny ty naše kecy s nadhledem, jakože hledáme a pojmenováváme detaily – podstata motorky je totiž pořád jen ta jedna! (A to je dobře.)
Tohle je naprosto základní motorkářská nepravda, protože – jak se často říká – motorkáři se rozdělují do dvou skupin: na ty, co už spadli, a na ty, co teprve spadnou. Každopádně!!! Nikdy nesmíte usedat na motorku s vědomím, že určitě spadnete či snad že vstupujete do nějakého rizika. Strach totiž plodí chyby!!!!!!!
Obezřetnost, respekt, to je v pořádku, ale všeho s mírou – není nutný se toho bát víc, než je potřeba......
Klasický omyl všech teoretiků, kteří si motorku vybírají jen podle velikosti čísla vypsaného v kolonce katalogu. Když budete jezdit trochu déle, pochopíte, že to hlavní kouzlo je ve hravosti, ovladatelnosti motorky a hlavně ve využitelnosti jejího výkonu.
A že je daleko větší frajeřina umět to pořádně rozbalit na malý pětistovce než se hrkat na litru a být pro smích. To si musí srovnat v hlavě každý sám.
Čistě okruhové gumy „slic-ky“ mají větší grip než silniční homologované obutí, ale pouze při určité pracovní teplotě. Většina z nich totiž začíná správně pracovat až při dosažení teploty minimálně 80 °C!!! To nemáme „nikdo“ na silnici možnost takhle zahřát. Závodní gumy potřebují před použitím nahřát pomocí nahříváků a až teprve potom poskytují skvělou přilnavost.
A připravte se na to, že můžete přijít i o zpětnou vazbu, protože prostě nebudete vědět, kde leží jejich limit. Tím pádem pojedete pomaleji, než kdybyste měli čistě silniční gumy, které poskytují lepší odezvu při nižších teplotách
Nemusí to tak být vždycky. Velká styčná plocha se silnicí je sice důležitá, ale mnohem důležitější je rozložit tu plochu rovnoměrně. A to se při podfouknutí standardních pneumatik nemusí vždy stát. Když se guma hodně roztáhne, uprostřed styčné plochy může vzniknout mezera, takže máte v reálu ve styku s pozemní komunikací gumy méně.
Některé pneu (například Dunlopy s technologií NTEC) jsou na snížení tlaků při použití na okruhu konstruované, takže tam to se zvyšující se rychlostí smysl má......
Je, ale potřeba říct, že standardní homologované pneu vydrží takovou zátěž, že je pro běžného řidiče prakticky nemožné dostat ji na limit. Nehledě na to, že mají oproti závodní pneu mnohem větší kilometrový nájezd.
Záleží na tom, jak je kdo používá a jak rychle jezdí. Podle informací od gumařských firem okolo 90% lidí, kteří jezdí na okruh, menší tlak nemá šanci poznat, i když si myslí, že díky tomu pojedou rychleji.
Ne vždycky tomu tak musí být. Aby vás kontrola trakce zrychlila, musí vám poskytnout mnohem větší důvěru v motorku. Pro někoho, kdo už teď jede tak rychle, jak mu mozek dovolí, není přepínač na řídítku něco, co ho přesvědčí, aby přidal plyn dřív a tvrději.
Velmi rychlý jezdec zase bude nadávat na to, že ho trakce brzdí, protože mu do řízení zbytečně moc kecá. Pro většinu lidí je to, velmi dobrá záchranná síť a něco, co jim dovolí přiblížit se limitu přilnavosti v relativním bezpečí.
To už pánové dávno není pravda. Bývalo to tak, před 15-ti lety, když vlastnit motorku bylo i ukázkou luxusu, jakože na to „mám“. Dnes, už holky radši skočej do pořádný káry, kvůli tomu si motorku fakt nekupujte!
Tento stav má, ale i své výhody. Alespoň z motorkářského světa pomalu mizí všichni umělohmotní pozéři a zůstávají jen lidi, pro které je motorka doopravdy srdcovka.
... to je sice pravda, ale k jízdě na motorce nepatří jenom nekonečný pálení benzinu, ale taky trocha toho přemýšlení. Co to dělá? Kdy to dělá? Proč to dělá? Ptejte se a věnujte se teorii jízdy – to je podle mě největší motorkářské alchymie a pořád je v ní co objevovat.....
Web Autoškola Málek používá cookies s jejichž pomocí bychom Vám chtěli umožnit optimální využití našich internetových stránek a také provádět průběžné zdokonalování internetové stránky. Svůj dobrovolný souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.